Thursday, March 25, 2010

sayAngkAh?


salam alaik... hehe.. semakin tenang, mungkin ini adalah ketenangan yang tidak berpanjangan.. semacam ombak tsunami yang mahu melanda pantai.. sebelum tsunami, pantai akan tenang.. air laut surut.. dan akhirnya satu ombak yang besar datang untuk meratakan segala benda yang berada di hadapannya..

emm.. hidup bukan boleh dijangka.. betul kan? jika hidup benar-benar boleh dijangka dengan sangat tepat.. tidaklah menjadi hidup kehidupan orang tersebut...

Ya Allah... demiMu Ya Khalik yang mengamanahkan diriku untuk menjadi khalifah di bumi ini.. aku sayang mereka.. sungguh!! aku amat sayang ahli keluargaku ini.. sesungguhnya tidak ada insan lain yang boleh mengganti tempat mereka kepada diriku yang amat sangat terlalu sayang kepada mereka..

Ya Allah.. cuma banyak perkara yang amat aku kesalkan.. sangat banyak.. aku inilah insan yang paling dekat dengan mereka.. tapi aku inilah juga yang seolah-olah paling terasing dan paling jauh dari mereka.. sungguh!! aku benci bila terpaksa membenarkan perasaan itu..

aku terfikir-fikir sendiri... aku tidak tahu jika aku terlalu mudah untuk berair mata, tapi memang aku tidak pasti untuk berkata..

''ya! mereka sangat sayang padaku''

cuma.. tahulah kamu semua bahawa.. aku ini.. sebagai seorang anak.. anak yang tiada lagi anak-anak yang lain selepas aku ini... sebagai seorang adik.. adik yang tiada lagi adik-adik yang lain selepas aku ini.. sangat jujur dan tidak ada sedikit pun perasaan malu untuk berkata dan mengakui...

''demi Allah.. aku sangat sayang kamu semua melebihi nyawaku sendiri..''

cuma.. aku sangat seksa dalam menyayangi kamu semua.. seksa yang aku cinta jika aku terus merasai seksa itu.. seksa yang memaksa aku untuk terus kuat untuk buat kamu semua menjadi lebih baik dariku, yang dapat membuat aku terus berusaha supaya aku dapat berbangga di depan khalayak bahawa kamulah darah dagingku.. kebanggaan atas dasar agamamu...

sungguh!! aku rasa bertuah kerana aku masih merasa sakit.. sangat sakit.. aku tidak mahu menjadi kalis dengan kesakitan yang sebegini.. aku cuma mahu pulih dari sakit ini dengan bantuan kamu semua.. kamu semua yang berubah ke arah yang sepatutnya.. bukan sekadar berkata-kata, bukan sekadar niat yang tersembunyi.. tapi amalan yang dapat dijadikan bukti..

Ya Allah.. aku hidup keranaMu dan aku mahu mati juga keranaMu.. sangat kerap aku mahu melarikan diri.. malah.. aku rasa aku seperti terlalu suci.. aku menyendiri yang semakin menambah perit di hati... tapi hakikatnya aku hina dari lumpur yang kotor dan membuatkan orang merasa jijik serta geli...

juga keranaMu Ya Allah.. aku sangat beruntung kerana aku bukanlah satu-satunya yang merasa sakit dengan keadaan kami ini... seorang kakak.. ya... masih ada seorang kakak yang memahami.. aku sangat berharap aku selamanya tidak bersendiri.. sangat seksa jika aku mengalami kesunyian dalam keramaian.. aku hilang kewujudan..

Ya Allah... ketika saat-saat beginilah aku terasa indahnya mati.. benarlah tanggungjawab yang Kau berikan sangatlah berat untuk dipikul dan sulit untuk direalisasi.. aku mahu mati, tapi mahu dalam jalan yang diredhai.. ketika waktu yang telah ditetapi.. mati yang sangat terpuji.. mati yang orang lain akan merindui...

terima kasih Ya Allah.. keadaan yang sebegini buat aku sangat berhati-hati.. aku mahu memimpin keluargaku nanti supaya mereka tidak akan pernah sakit seperti sakit yang aku alami ini.. aku tidak mahu mereka menggalas beban yang sepatutnya memang aku yang patut galasi.. aku mahu memimpin dengan cara nabi.. cari yang disukai.. cara yang diredhai..

Ya Allah.. hari demi hari.. aku cuba dalami diri.. tapi kenapa masih tidak berani? mulutku terkunci.. bibirku berat sekali... oh... aku menangis lagi walaupun tiada yang menyedari.. angan-anganku memang sangat tinggi.. membina baiti jannati.. tapi keluargaku kini? aku tidak mengerti.. bagaimana caranya lagi? bilakah masanya aku akan menjadi lelaki sejati? hubungan dengan Allah dan hubungan dengan insan yang aku sayangi.. dua-duanya aku tidak mahu ia pergi..

tolong...... tolonglah mengerti...



No comments:

Post a Comment