Monday, March 22, 2010

cuBa unTuk seiMbang..


salam alaik... oh... semakin hari, terasa hari-hariku semakin cepat berlalu.. macam angin-angin yang bertiup melalui tingkap-tingkap rumah yang membawa masuk debu-debu pasir ke dalam rumah.. ahaha.. sihatkah kalian semua? ya... saya memang tak berapa sihat dari segi mental.. agak pening-pening seperti kelkatu yang dekat dengan obor yang menyala...

haish.. hehe.. macam tak ade kaitan je.. emm... relakan je la.. tak ade masalah rasenye.. biasa la kan? mengarut macam ni bukan jadi satu masalah sosial pun.. tak la mengorbankan nyawa orang.. bukan merempit.. di mana ianya menghasilkan pencemaran bunyi, pencemaran asap, pencemaran pandangan, pencemaran akhlak, pencemaran ketenangan dan macam-macam jenis pencemaran la... haa.. maknanya, jika bosan, mengarut la sepuas hati anda.. cuma jangan melebih-lebih la... nanti dicop gila.. payah jugak tu... hihi..

hehe.. ok lah... dah rasional sikit rasenye ni... nak bercerita.. boleh je kan? tak boleh pun bukan penulis ni kisah.. nak cerita jugak.. wakaka...

beginilah tersebut kisahnya...


***


pada zaman dahulu... ada seorang penebang pokok yang masih kuat bekerja.. nama pun penebang pokok, mesti lah kerjanya adalah menebang pokok kan? tak logik la jika seorang penggali kubur dipanggil penebang pokok, memang la takkan tergali kubur tu sampai mahsuri ade anak 8 orang pun...

haa.. setiap hari, penebang pokok ni pergi kerja.. kerja menebang pokok ni orang sekarang panggil pembalak... tapi penebang pokok ni tak tebang kayu balak.. dia cuma tebang pokok-pokok je.. sebab tu la dipanggil penebang pokok.. bukan pembalak..

biasa la.. penebang pokok ni menggunakan kapaknya untuk menumbangkan pokok-pokok.. setiap hari, beliau dapat menumbangkan 7 batang pokok sahaja.. jadi, upah yang beliau dapat dari bos beliau sikit je la.. sebatang pokok tu dapat la lebih kurang 2 ringgit.. 7 batang dah 14 ringgit.. tapi, tak cukup la nak sara diri dan keluarga.. logiknye macam tu la kan?

dengan semangat untuk lebih maju dalam hidup, lelaki ini pun pergi la ke bandar untuk mencari kapak yang lebih berteknologi dan berjenama.. supaya beliau dapat menebang pokok dengan lebih banyak lagi.. beliau pun mula mencari-cari sehinggalah beliau terjumpa seorang pengasah senjata yang kelihatan begitu misteri..

''jika saya yang mengasah senjata encik, sekali hayun je, mesti semua bende pun boleh putus..''

pengasah senjata itu berbicara dengan perlahan kepada penebang pokok tersebut..

''kau ni betul tak brader? besi pun boleh putus ke?''

penebang pokok tu cuba untuk mencabar pengasah senjata tersebut..

''encik ni pikir logik la sikit.. kalu gune keris taming sari pun memang besi tak boleh putus dengan sekali hayun.. maksud saya, bende-bende yang lembut sikit la.. macam pokok ke, pinggan mangkuk ke..''

penebang pokok itu kelihatan tertarik..

''pokok? besar mane-mane pun boleh putus?''

penebang pokok itu kelihatan sangat teruja..

''yup!!''

setelah mendengar penjelasan dari pengasah senjata tersebut... penebang kayu bergegas pulang ke rumah untuk mengambil kapaknya supaya dapat diasah menjadi senjata yang tajam oleh pengasah senjata tersebut...

''nah.. boleh ke kau asah ni? kalu tak tajam, aku saman kau..''

''biiznillah.. encik pergi la lepak dekat kedai kopi dulu, lebih kurang sejam nanti encik datang balik ambik kapak encik ni..''

penebang pokok itu pun berlalu dan selepas satu jam, beliau kembali untuk menuntut kembali kapaknya dari pengasah senjata tersebut...

''saya cuma boleh mengasah satu kali saja encik.. ini la kali pertama dan terakhir saya mengasah kapak encik''

''eh.. kenape?''

''memang itu syarat saya..''

''oh... ok... berapa kena bayar ni?''

''seringgit je..''


dengan kapak yang tajam.. penebang pokok balik ke rumahnya dan tak sabar-sabar menunggu hari esok untuk melihat sejauh mana kebenaran yang dikatakan pengasah snjata tersebut..

keesokannya.. penebang pokok itu benar-benar tidak percaya apa yang dilihat matanya.. memang pokok-pokok dapat ditebang dengan satu hayunan yang bertenaga.. pokok sebesar mana pun dapat ditumbangkan..

dengan kapak tajam itu, beliau mendapat upah yang lumayan.. hampir seratus batang pokok dapat ditumbangkan si penebang dalam masa sehari..

''uhha.. kalau hari-hari dapat tebang macam ni, memang jadi mewah betul hidup aku..''

setelah mendapat hasil yang lumayan kerana jasa kapak yang tajam itu.. penebang pokok itu gigih bekerja hari demi hari untuk terus menjadikan hidupnya lebih selesa dan mudah..

akan tetapi... setelah seminggu... jumlah bilangan pokok yang dapat ditebangnya semakin hari semakin sedikit... setelah menyedari keadaan ini... penebang pokok itu cuba untuk berusaha semakin kuat dan menambah waktu kerja supaya pendapatan akan bertambah menjadi seperti biasa...

''aik... hari ni dapat tebang 35 batang je.. aku kerja dah 2 kali ganda dari biasa..''

semakin hari.... bilangan pokok yang dapat ditebang tetap menjadi semakin sedikit... usaha yang ditunjukkan oleh penebang pokok memang amat tinggi dan semakin tinggi.. tapi usaha itu seolah-olah langsung tidak memadai...

akhirnya.. dengan perasaan sedih... penebang pokok tu cube mencari kembali pengasah senjata yang mengasah kapaknya untuk meminta penjelasan...

senang cerita.. penebang pokok tu pun jumpe la dengan pengasah senjata tu... penebang pokok tu pun terus je la menyerbu encik pengasah senjata tu... uhha.. disebabkan terkejut, pengasah senjata tu pun terterajang penebang pokok tu.. terguling-guling la encik penebang pokok..

''haish.. knape ni encik? nasib baik saya tak pegang pedang... kalu tak, terkerat 8 la badan encik... haa..''

''tak kisah lah..''

''encik nak ape? takkan nak bunuh diri kot..''

''wei, bunuh diri tu masuk neraka selama-lamanya la... sia-sia je hidup selama ni...''

''hahaha.. abis tu? encik nak kawen lain ke?''

''ceh... yang tu pun mungkin aku akan mati, tapi mati terbunuh la.. hehe..''

''hahaha.. tau takper...''

''emmm... tolong asah kapak aku sekali lagi.. biar jadi tajam..''

''saya dah cakap, saya cuma asah sekali je encik...''

''asah je la... aku bayar lebih kali ni...''

''saya cakap tak maw, saya tak maw la... encik nak gado ke?''

''tolong la.. aku dah penat usaha, tapi kapak ni makin tumpul.. hasil dah jadi makin sikit..''

''dah tu encik asah la sendiri...''

''eh.. boleh jadi tajam ke?''

''laaa.. encik ingat saya asah kapak encik dulu pakai sihir ke?''

''uhha.. aku ingat kalu aku asah sendiri tak menjadi, aku usaha je la.. tapi asah kapak ni memang tak pernah..''

''haaa... cube la asah... walaupun tak jadi setajam yang saya asah, tapi tak la jadi tumpul..''

''kau tak cakap..''

''encik yang tak tanya..''


***

emm... entah ade ke tidak moral of the story pun saya tak pasti.. hehehe.. tapi macam tu la.. dengan kekuatan yang Allah berikan kepada kita, tentulah Allah suruh kita sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.. tapi, untuk jadi yang terbaik juga, perlukan akal yang Allah berikan untuk membuat perancangan yang terbaik..

''work hard and work smart''

kadang-kadang memang work smart sudah boleh mencapai matlamat... tapi work hard amat perlu untuk mencabar kemampuan diri.. jangan melampau-lampau dah la.. haha.. botak kepala pun tak nak jugak.. tak hensem la.. =)

''sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri''
(Ar-Ra'd 13:11)



No comments:

Post a Comment